JIKA AKU JATUH CINTA

YA ALLAH,jika aku jatuh cinta,cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padamu,agar bertambah kekuatanku untyk mencintaimu,
YA MUHAIMIN,,jika aku jatuh hati,izinkanlahaku menyentuh hati,seseorang yang hatinya tertaut kepadamu,agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu,
YA RABBANA,jika aku jatuh hati,jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hatimu

Tuesday, August 24, 2010

MANUSIA,,NAFSU,,SYAITAN,,

Tajok mcm best tp x tau lah,,rse nak tulis sesuatu mgnai tajok kat ats ni,,,
Tgh klus mis Roslini,,,
Terlintas trus tajok ni,,,

MANUSIA,,
Sjk dari prgkat skola lg kita da didedahkan dgn kejadian manusia,,
Dr teori barat hinggalah rujukan Al-Quran,,,
Kita dah sedia maklum dgn teori kjadian manusia,,
Dan kita pon tahu yang manusia ni adalah sebaik baik dan semulia-mulia ciptaan Allah,,
Knpe manusia dikatakan mulia???
sbb hanya manusia yang diberikan nikmat untuk menggunakan salah satu organ dlm bdn kita iaiatu otak,,
Semua ciptaan Allah kat dunia ni ada otak tapi x boleh digunakan,,,
Bebrbeza dgn manusia,,,(subhanallah),,
dgn adanya akal,,manusai boleh bezakan mane yang baik,mne yang buruk,,
bertindak selepas berfikir,,,
mcm-mcm lagilah kgunaannye,,
memang x terkira nikmat Allah pada manusia ni,,,
tp skrg ni klau tgk,,rata- rata manusia da boleh dilevelkan dgn ciptaan Allah yang x ada akal,,,
kes sumbang mahram,buang bayi cntohnye dah jd pekare bese da,,
sume mslh ni dtg dari punca yang kita sendri pon da tau,,,,

NAFSU,,
Ok skrg kte pndh cerita kpd nafsu,,,
Nafsu oh nafsu,,,
Klau waktu aku bljr dlu nafsu ni ad bnyk peringkat,,
Tapi yang aku ingat nafsu bek and imarah je(hoho da lpe da)
X kesah la bpe bnyak pon jns nafsu,,
Yang pentingnye skrg kita mampu nak kwl nafsu kita,,,
Sbg contoh aku amek,,
Bulan ni bulan Ramadhan,,,
Adik adik skola tadika pon tau,,owh klau bulan pose syaitan kena rntai,,
Hah,,btol tu adk-adk,,syaitan kna rntai,,,
So kte bebas berbuat kebaikan,,,
Tp,,,,tnggu dulu,,,
Betul ke kie boleh wat baik klau syaitan kne rantai???
Ya memang la bole klau nafsu kita mampu dan memang dididik untuk melakukan kebaikan,,
Bagaimana pula dgn nafsu yang memang telah terdidik dgn keburukan,,,
Sbnarnya tnpa kit sdr,,kdgkala nafsu kita membantu syaitan dalam tugasnya untuk menyesatkan anak cucu ADAM,,,
Dan jgn terkejut kalau aku katakana yang nafsu knkdg bole klhkan syaitan,,,
Ya itulah hebatnya nafsu kalau x dikawal oleh minda manusia yang sihat,,,

SYAITAN,,
Lastly kita beralih ke syaitan,,,
Syaitan ni memang dari zaman NABI ADAM lg dam le nak sesatkan manusie,,,
Sdgkan NABI ADAM dan HAWA juga telah dihasut oleh syaitan untuk mendekati sebatang pokok disyurga yang telah ALLAH berikan peringatan kepada mereka berdue agr x mendekati pkok tersebut,,
Tp akhirnya,,,
Itulah kehebatan SYAITAN,dan die telah berjanji kpa ALLAH untuk menyesatkan ank cucu NABI ADAM hingga tiba hari akhirat,,,
Kesimpulannya yang aku nak wat kat sni sbnanye,,
1)manusia dilahirkan ke dunie dgn glrn sbg HAMBA ALLAH dan KHALIFAH di bumi Allah,,
Jadi sama-samalh kita imarahkan alam ni dgn menggunakan akal yang dikurniakan oleh-Nya
2)dgn nafsu manusia boleh berubah kepda kebaikan(insyaAllah) dan dengan nafsu gak dlm sklip mata kita boleh berubah ke arah keburukan(nauzubillah)
3)sentiase ingatkan diri kita dan saudara saudara kita yang syaitan sentiase berada dimana-mana dan tidak akn ptus asa untuk terus menyesatkan anak cucu NABI ADAM,,
Wassalam,,,,,,,,,,,,,

No comments:

Post a Comment