JIKA AKU JATUH CINTA

YA ALLAH,jika aku jatuh cinta,cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padamu,agar bertambah kekuatanku untyk mencintaimu,
YA MUHAIMIN,,jika aku jatuh hati,izinkanlahaku menyentuh hati,seseorang yang hatinya tertaut kepadamu,agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu,
YA RABBANA,jika aku jatuh hati,jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hatimu

Friday, April 15, 2011

SUJUD SAJADAH@TILAWAH,,PEKA KAH KITA??






AMHAMDULILLAH,,DLM SEMPAT X SMPAT DPT GAK AKU UPDATE BLOG NIH,,PRNCGNNYE BLOG AKU NIH AKN DIUPDATE SETIAP ARI JUMAAT,,BUT SBB SBOK SGT NGN SEMUE URUSAN,TRBGKALAI MCNI JE BLOG NIH,,,

X PE,,INSYAALLAH ARI NIH DLM MSE YG SGKAT NIH AKU UPDATE BLOG NIH,,ARNIH RSE MCM NAK CRTE SAL `SUJUD SAJADAH` ATAU KATE NME LAIN ``SUJUD TILAWAH


`SUJUS SAJADAH` OR `SUJUD TILAWAH`
Tilawah ertinya bacaan dan sujud sejadah itu ialah perbuatan sujud apabila seseorang itu bertemu ayat sajadah dalam bacaan al-Quran sama ada di dalam solat ataupun di luar solat. Orang yang mendengar juga dituntut sujud apabila mendengar ayat sajadah. Ini bermaksud, orang yang dituntut sujud ialah orang yang membaca ayat sajadah dalam solat, orang yang membacanya di luar solat, orang yang mendengar tidak dalam solat dan tidak membaca. Ketiga-tiga keadaan ini dituntut sujud tilawah.
`


KAT ATS NIH ADLH PNRGN TNTG SUJUD SAJADAH OR TILAWAH,MUGKIN ADA PLBAGAI MAKSUD UNTUK SUJUD SAJADAH OR TILAWAH BUT THE IMPRTANT POINT IS KITE KNA SUJUD BILA JMPE AYT SAJADAH DALAM ALQURAN NIH,,CUBA KITA RNUNGKAN HADITH NIH,,


"Apabila anak Adam membaca ayat sajdah, dan ia sujud , maka Syaitan akan melarikan dirinya serta menangis lalu berkata : „celaka ia, di perintah untuk sujud lalu ia sujud, dan baginya Syurga, dan aku pernah di suruh sujud tapi aku enggan dan bagiku neraka" (Riwayat Muslim, Kitab al-Iman, no 133; dan Ibn Majah)


DULU TIME KSAT SKOLA ADALAH DGR KWN KATE KALAU GNTI SUJUD SAJADAH TUH DGN TASBIH SHJ,,KEMUSYKILAN MULA TIMBUL SBB X KAN SSKE HATI JE NAK GANTI DGN TSBIH KAN,,

SEBENARNYE KITA BOLEH GANTIKAN SUJUD SAJADAH TU DGN TASBIH,,


Alternatif jika si pembaca atau pendengar ayat-ayat sujud dalam keadaan yang tidak sesuai untuk sujud, maka harus kepadanya untuk membuat isyarat sujud sahaja (iaitu menundukkan kepala sedikit sambil membaca tasbih yang biasa. Ini disepakati oleh seluruh mahzab (Rujuk Mughni al-Muhtaj, 1/301, cet Dar al-Fikr )

INI ADALAH BERDASARKAN HADITH DIBWH:

diriwayatkan oleh Ibn Umar ertiya :"Sesungguhnya Nabi SAW membaca ketika hari pembukaan Mekah, ayat Sajdah, maka semua sahabat sujud, ada di antaranya yaNg berada di atas kenderaan dan dan di atas bawah, dan terdaat yang menunggang sujud di atas tangannya" ( Riwayat Al-Bukhari dan Muslim, Abu Daud, no 1411, ms 171)


DISINI DISERTAKAN SEKALI BACAAN SUJUD SAJADAH:



سجدوجهي للذي خلقه وشق سمعه وبصره بحوله وقوته فتبارك الله أحسن الخالقين
"sajada wajhiya lillazii kholaqohuu wa syaqqa sam'ahuu wa basorahuu bihaulihii wa quwwatihii fatabaarokallahu ahsanul kholiqiin".



"Bersujud wajahku kepada Tuhan yang menciptakannya, yang membelah pendengaran dan penglihatannya dengan Daya dan Kekuatan-Nya, Maha Suci Allah sebaik-baik Pencipta."


RASENYE SMPAI SNI DLU LAH PNJLSNNYE,,KLAU NAK INFO TMBHN BOLEH GOOGLE,,OKEY:)


ISLAM ITU AGAMA INDAH,,
DIBAWA OLEH UTUSAN YANG MAHMUDAH
SETIAP SURUHAN JGN DIPANDANG MUDAH,,
KERANA SURUHAN ITU ADALAH ADLH BKLN DI ALAM BARZAKH


No comments:

Post a Comment