JIKA AKU JATUH CINTA

YA ALLAH,jika aku jatuh cinta,cintakanlah aku pada seseorang yang melabuhkan cintanya padamu,agar bertambah kekuatanku untyk mencintaimu,
YA MUHAIMIN,,jika aku jatuh hati,izinkanlahaku menyentuh hati,seseorang yang hatinya tertaut kepadamu,agar tidak terjatuh aku dalam jurang cinta nafsu,
YA RABBANA,jika aku jatuh hati,jagalah hatiku padanya agar tidak berpaling dari hatimu

Monday, January 23, 2012

SABAR WAHAI SAHABATKU:)


Dari Abu Hurairah ra berkata, bahwa Rasulullah SAW bersabda,"Orang yang kuat bukanlah yang pandai bergulat, namun orang yang kuat adalah orang yang memiliki jiwanya ketika marah." (HR. Bukhari)


alhamdulillah,lame dah x update blog nih,bnyk sgt uwusan yang perlu diselesaikan,,lg pon bru je ad brodband kat umah nih,,syukur alhamdulillah:)

entri kali nih,rsenye cm berminat untuk mengupas serba sedikit sifat yang paling sukar untuk dipupuk dalam diri kita iaitu hamba Allah sekaligus merupakan khalifah di bumi ini,

aku sndri pon bkn seorang yang penyabar,pantang diusik,pasti melenting,huhuhu,tapi x lah trok sgt melenting tuh,,bese lah tgh pns,sume bnde x ingt,mcm api,bile dah marak sush nak padam.huhuhu

bukan nak kate ape,,sbnanye nak jd seorang yang penyabar nih bukan lah snang,klaulah sifat sabar tuh bole di beli kat kdai cm pisang goreng tuh,jwb amanlah dunie nih,

okey kite fkir blek,,slalunye owang kuwang sbr bnyk sbb,antrenye yg aku ley snaraikan
adalah:

1)kena kacaw
2)kena cabar
3)kena maki
4)kena main
5)kena ejek
6)kne bleter

ni antrenye lah,,dsbbkan pnce diatas,kite mgkin x bpe sbr and scre x lgsung mengundang kemarahan yang mgkin kite pon x sdr,(cm kne rasuk plak dah:P)


kat sni gak,aku mek ksmptn tok snaraikn bbrpe jnis sabar yang kite sbnanye x bpe nak tau:


1. Sabar terhadap musibah.

Sabar terhadap musibah merupakan aspek kesabaran yang paling sering dinasehatkan banyak orang. Karena sabar dalam aspek ini merupakan bentuk sabar yang Dalam sebuah hadits diriwayatkan, :
Dari Anas bin Malik ra, bahwa suatu ketika Rasulullah SAW melewati seorang wanita yang sedang menangis di dekat sebuah kuburan. Kemudian Rasulullah SAW bersabda, ‘Bertakwalah kepada Allah, dan bersabarlah.’ Wanita tersebut menjawab, ‘Menjauhlah dariku, karena sesungguhnya engkau tidak mengetahui dan tidak bisa merasakan musibah yang menimpaku.’ Kemudian diberitahukan kepada wanita tersebut, bahwa orang yang menegurnya tadi adalah Rasulullah SAW. Lalu ia mendatangi pintu Rasulullah SAW dan ia tidak mendapatkan penjaganya. Kemudian ia berkata kepada Rasulullah SAW, ‘(maaf) aku tadi tidak mengetahui engkau wahai Rasulullah SAW.’ Rasulullah bersabda, ‘Sesungguhnya sabar itu terdapat pada hentakan pertama.’ (HR. Bukhari Muslim)

2. Sabar ketika menghadapi musuh (dalam berjihad).
Dalam sebuah riwayat, Rasulullah bersabda : Dari Abu Hurairah ra berkata, bahwa Rasulullah SAW bersabda, ‘Janganlah kalian berangan-angan untuk menghadapi musuh. Namun jika kalian sudah menghadapinya maka bersabarlah (untuk menghadapinya).” HR. Muslim.

3. Sabar berjamaah, terhadap amir yang tidak disukai.
Dalam sebuah riwayat digambarkan; Dari Ibnu Abbas ra beliau meriwayatkan bahwa Rasulullah SAW bersabda, ‘Barang siapa yang melihat pada amir (pemimpinnya) sesuatu yang tidak disukainya, maka hendaklah ia bersabar. Karena siapa yang memisahkan diri dari jamaah satu jengkal, kemudian ia mati. Maka ia mati dalam kondisi kematian jahiliyah. (HR. Muslim)

4. Sabar terhadap jabatan & kedudukan.
Dalam sebuah riwayat digambarkan : Dari Usaid bin Hudhair bahwa seseorang dari kaum Anshar berkata kepada Rasulullah SAW; ‘Wahai Rasulullah, engkau mengangkat (memberi kedudukan) si Fulan, namun tidak mengangkat (memberi kedudukan kepadaku). Rasulullah SAW bersabda, Sesungguhnya kalian akan melihat setelahku ‘atsaratan’ (yaitu setiap orang menganggap lebih baik dari yang lainnya), maka bersabarlah kalian hingga kalian menemuiku pada telagaku (kelak). (HR. Turmudzi).

5. Sabar dalam kehidupan sosial dan interaksi dengan masyarakat.
Dalam sebuah hadits diriwayatkan, Rasulullah SAW bersabda, ‘Seorang muslim apabila ia berinteraksi dengan masyarakat serta bersabar terhadap dampak negatif mereka adalah lebih baik dari pada seorang muslim yang tidak berinteraksi dengan masyarakat serta tidak bersabar atas kenegatifan mereka. (HR. Turmudzi)

6. Sabar dalam kerasnya kehidupan dan himpitan ekonomi
Dalam sebuah riwayat digambarkan; ‘Dari Abdullah bin Umar ra berkata bahwa Rasulullah SAW pernah bersabda, ‘Barang siapa yang bersabar atas kesulitan dan himpitan kehidupannya, maka aku akan menjadi saksi atau pemberi syafaat baginya pada hari kiamat. (HR. Turmudzi).


banyk upenye jenis sabar dlm hidup nih,aku yg dah 22 thn hidup pon x taw sbb x pnh kaji kan,

mak aku slalu psn,dlm hidup nih kne bnyk bsbr,nanti nak kje lg banyak ragam dan karenah yang kite kne lyn,mak ckp lg,owg yg bsbr nih,bnyk untungnye,so bersabarlah syg,mak aku ckp lah,

so pape pon aku kan cube untuk menjadi seorang yg sabar:)wassalam

No comments:

Post a Comment